Előző cikk | Főoldal |
BEVEZETÉSA 1956-os forradalom, a társadalom lázadása a sztálinista kommunizmus és a szovjet elnyomás ellen a magyar történelem kimagasló pontja. Noha a felkelés sikertelen volt és a szovjet csapatok brutálisan elfojtották, az események, amik Közép- és Kelet-Európa (KKE) eme kicsiny országában kibontakoztak, kétségkívül világraszóló jelentőségűek voltak. Eltekintve a kommunista hatóságok egyes intézkedései által kiváltott, elszórt és helyi jellegű megmozdulásoktól (Berlin, Plzen, 1953) az 1956-os magyarországi forradalom volt az első nemzeti méretű, nyílt és teljes elutasítása mindannak, amit a sztálinizmus jelentett azokban az országokban, amelyeket a második világháború után beillesztettek a szovjet birodalomba. Az elégedetlenség kitörését a magyar társadalomban kiváltotta a történelmi jelentőségű szovjetunióbeli olvadás kezdete és a poznani munkásfelkelés. Nem múlt el észrevétlenül a Szovjetunió Kommunista Pártján (SZKP) belüli hatalmi harc és az egész kommunista blokk pártvezérei közötti növekvő bizonytalanság. Ahogy Tocqueville-től tudjuk, a forradalmak sokkal inkább akkor jelentkeznek, amikor az elnyomó rendszer reformokat kezd bevezetni és a nép rájön, milyen rossz volt a sorsa korábban. Noha a magyar forradalmat 1956 novemberében kegyetlenül elfojtották, ez mindörökre megváltoztatta a történelem menetét a kis ország számára. A teljes sztálinista restaurációt még az újjászervezett kommunista párt újdonsült vezetői is lehetetlennek tartották. Kádár János, a bábrendszer vezetője nem bizonyult minden tekintetben a Szovjetunió bábjának. Néhány évi elnyomás után a párt elkezdte tervezni, majd bevezetni a merev parancsgazdaság alapvető reformjait. Az új gazdaságirányítási rendszer, amit céltudatosan kevéssé feltűnő módon új gazdasági mechanizmusnak (ÚGM) kereszteltek el, felszabadította a vállalatok kötötti kapcsolatokat anélkül, hogy föladta volna a szocializmus alapvető vonását, a termelőeszközök uralkodó állami tulajdonát. A reform megszüntette a fizikai tervmutatókkal dolgozó kötelező tervutasításos rendszert, bevezette a pénzügyi szabályozást (habár rendkívül egyedi, szinte testre szabott formában), teret engedett a fogyasztó önállóságának és részlegesen helyreállította a munkaerő piacát. De a reformok legfontosabb jellegzetessége az, hogy túlélték a prágai tavaszt 1968-ban. Leszámítva a jugoszláv piaci modellt, a magyar ÚGM volt az egyetlen sikeres reform az egész szovjet térségben amelyik fennállt a rendszer végéig anélkül, hogy közben az elfajzás bármiféle visszafordíthatatlan lépésére sor került volna. Húsz évet meghaladó liberalizálás az életszínvonal jelentős emelkedését hozta a nép számára Magyarországon és hatást gyakorolt a politikára és a kultúrára is. Megszűnt a totalitárius rendszer; az emberek nagymértékben visszanyerték ellenőrzésüket magánügyeik fölött. Az utazás keletre csaknem teljesen szabaddá vált, nyugatra pedig sokkal kiszámíthatóbbá, mint korábban. Kádár jelszava az volt, hogy „aki nincs ellenünk, az velünk van”. Ez nyilvánvaló elmozdulást jelentett a sztálinista felfogástól, ami sokkal élesebb és kizárólagos módon fogalmazott: „aki nincs velünk, az ellenünk van”. Természetesen az előrehaladás nem volt sima. Miután Lengyelországban 1981. decemberében bevezették a hadiállapotot, rengeteg keményvaluta betét távozott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) számláiról. Szovjet pénzügyi támogatás a kudarcba fulladt afganisztáni katonai beavatkozás után nem érkezhetett. Magyarország a következő évben csatlakozott az IMF-hez és a Világbankhoz és új reformokba kezdett, amelyek immár megengedték a kis magánvállalatok és a részben külföldi tulajdonú vegyesvállalatok alapítását. Amikor Gorbacsov elindította a felvilágosodást (glasznoszty) és az átépítést (peresztrojka) 1985 után, a magyar kommunista vezetők hamar felfigyeltek erre. Néhányan közülük felismerték, hogy ez lehetőséget teremtett még fontosabb piaci reformok bevezetésére. Noha ezek a reformok megálltak az állami tulajdon kapujában, de további liberalizációhoz, sőt a verseny megjelenéséhez vezettek. Közéjük tartozott a kétszintű bankrendszer létrehozása 1987-ben, a személyi jövedelemadó és az általános forgalmiadó bevezetése 1988-ban, az állami cégek vezetőinek választása stb. Ezeket a lépéseket az egyre kevésbé fenntartható, folyamatosan növekedő és csőddel fenyegető külföldi adósság előli menekülés alapozta meg. Ebben a rövid tanulmányban a magyarországi gazdasági és politikai átmenet elmúlt harminc éves történetét elemzem. Ez a meglehetősen hosszú történelmi korszak három szakaszra osztható, amelyek érdekes módon szinte tökéletesen egybeesnek a naptári évtizedekkel. Az első szakasz, amelyik az elmúlt évszázad végéig tartott, a gyors reformok és az intézményépítés kora: Magyarország ekkor sikeresen bevezette azoknak a szerkezeti reformoknak a legtöbbjét, amelyek elengedhetetlenek egy olyan kicsi és nyitott gazdaság számára, amelyik föl akar zárkózni a nyugati termelékenységhez és életszínvonalhoz. A második szakasz, 2001 és 2010 között, a romlás (deterioration) évtizedeként írható le. A szerkezeti reformok megtorpantak, a felemelkedő politikai osztály úgy gondolta, hogy nemcsak lehetséges, hanem kívánatos is a költségvetési fegyelem feladása. Ahogy közeledett az EU-belépés időpontja (2004), a növekvő nyugati támogatások lehetővé tették a szakszerű gazdaságpolitika feladását. Pazarló túlköltekezés párosult egyre szélesedő korrupcióval. A nagy visszaesés (Great Recession) már sebezhető gazdasági helyzetben találta Magyarországot; így az amerikai Lehman Brothers bankház bukása (2008. szeptember 15.) után egy héttel a kormány rákényszerült arra, hogy pénzügyi segítségért folyamodjon az EU-hoz, az IMF-hez és a Világbankhoz. A harmadik szakasz a 2010-2020 közötti évtizedet öleli fel. Ez kétségkívül a szétesés (decay) kora. Nemcsak a szakszerű gazdaságpolitika szűnt meg teljesen, hanem Orbán Viktor populista-nacionalista rendszere lerombolta a jogállamot (Rechtsstaat), felszámolta a képviseleti demokrácia összes fontos intézményét. A korrupció és a lopás hivatalos kormánypolitika rangjára emelkedett. Végül, de nem utolsósorban az önkényuralmi rendszer, miközben óriási mértékű hasznot húzott az EU támogatásaiból, hozzákötötte magát Kínához és Oroszországhoz, céltudatosan aláásva az EU egységét és biztonságát. Kialakult Magyarországon egy új oligarchia a miniszterelnök körül, amelyik bekebelezte a magyar államot (state capture) és beásta magát minden lehetséges demokratikus változás ellen. Az új rezsim büszkén hívja magát az „illiberális demokrácia” megtestesülésének, prototípusává vált a populista-nacionalista rendszereknek és követőkre talált Lengyelországban, Törökországban és Közép-Ázsia országainak többségében. Mivel a jogállam a gazdasági felzárkózás abszolút nélkülözhetetlen feltétele, így bizonyos, hogy a mai magyarországi állapotok akadályát képezik a fejlődésnek és a felzárkózásnak. FEJLŐDÉS (1990-2000)Magyarországot sokan követendő modellnek tekintették nemcsak politikai, hanem gazdasági teljesítmény alapján is az átmenet első évtizedében. Noha a többpárti demokráciába történő békés átmenet csaknem tökéletesen sikerült és sokan a legjobb gyakorlatként említették (pl. Tőkés, 1996), a gazdasági reformok jól összecsiszolt rendszere, amiket az első két demokratikus kormány vezetett be, úgyszintén elnyerték a nemzetközi közvélemény elismerését. Az átmenet története megtanított bennünket arra, hogy a kiinduló feltételek (initial conditions) sokat számítottak (Balcerowicz, 1995). Ebben a tekintetben Magyarország szerencsés helyzetben volt. A gazdaság részleges piacosítása az ÚGM révén nemcsak azt eredményezte, hogy az ország külkereskedelmének felét már a nyugattal bonyolította le, hanem ami még fontosabb, figyelemre méltó változást hozott a piaci kultúrához való hozzáállásban is. Vezetők tízezrei nemcsak állami vállalatoknál, hanem kis magáncégeknél is elsajátították a tőkés piacgazdaság szempontjából alapvető működés képességeit. A piaci viselkedés és a demokrácia iránti nyitottság valószínűleg jelentős mértékben hozzájárult a viszonylag sima, békés és megegyezéses átmenethez (Kornai, 2008). Az átmenet első nyolc éve alkotta meg a dicsőséges évtized lényegét. Az első demokratikusan megválasztott kormány rendkívül fontos kínálat oldali reformokat vezetett be. Ezek közül a legfontosabb az alábbiak:
A kínálati alkalmazkodást elősegítő gyors és minőségi lépések viszonylag sima és kiegyensúlyozott átmenetet eredményeztek különösen a KKE-térség többi országához viszonyítva. A GDP reálértékben mindössze négy évig csökkent és az összesített visszaesés nem haladta meg a 20%-ot. Az infláció megugrott, de a 30%-ot mindössze egyetlen évben haladta meg (1991). A munkanélküliség 12%-ra nőtt és viszonylag hosszú ideig kétszámjegyű maradt. (Nyilvánvalóan a privatizáció rövid távú hatása a fölösleges munkaerő elbocsátása volt, hiszen a legtöbb állami vállalatban a veszteség éppen a túlfoglalkoztatottság és az alacsony termelékenység következménye volt.) Az átmeneti (transzformációs) válság minden jelensége megfigyelhető volt Magyarországon is, de jóval kisebb mértékben, mint a többi KKE-országban. Volt azonban egy fontos terület, ahol az első demokratikus kormány nem végezte el szükséges házifeladatát: újra meg újra elhalasztotta a költségvetési kiigazítást. Néhány kori és bátortalan lépés után, amelyek 1991 őszén kiváltották a taxisok blokádját, a kormány meghátrált és többé nem mert kezdeményezni semmiféle jelentős lépést a jövedelmek költségvetési újraelosztása és szociális támogatások tekintetében, amelyek korábban a „koraszülött jóléti állam” jelzőt biztosították Magyarországnak. Az igazság pillanata 1994 tavaszán, a második demokratikusan megválasztott kormány hivatalba lépésének idején érkezett el. Ez balközép koalíció volt, amiben az uralkodó szerepet az átépített szocialista párt játszotta. Ez utóbbi, noha abszolút többséget szerzett a választásokon, szövetségre lépett a liberális Szabad Demokraták Szövetségével (SZDSZ). A nemzetközi tőkepiacok az év második felében elkezdtek spekulálni azon, hogy miként terjed majd tovább a világban a fizetésképtelenség. Az 1994. decemberében kitört mexikói tequila-válság után csak idő kérdése volt, mikor következik Magyarország. „A stabilizációs programot, amelyet 1995. március 12-én egy rendkívüli kormányülés után jelentettünk be, szándékosan úgy alakítottuk ki, hogy annak bevezetése gyorsan javítsa a pénzügyi egyensúlyt anélkül, hogy a gazdaságot újra mély recesszióba taszítaná. Célunk az volt, hogy széttörjük azt a húsz éves ördögi kört, amely szerint vagy nem túl magas növekedést mutatott fel a magyar gazdaság miközben gyorsan romlott pénzügyi egyensúlya, vagy helyreállt az egyensúly, de a közben a gazdaság stagnált, vagy teljesítménye visszaesett.” (Bokros, 1988, 250-251.oldalak) A fentiek tükrében a stabilizációs program elemei a következők voltak:
Volt két további lépés, amely szorosan véve ugyan nem tartozott a stabilizáció programjához, de érdemes megemlíteni, mert hozzájárult a magyar gazdaság fenntartható növekedéséhez. Az egyik a bankok és a közüzemek magánosítása volt, ami nemcsak a szóban forgó területek szolgáltatásai minőségének javítását eredményezte, hanem tetemes költségvetési bevételt is eredményezett. Fontos megemlíteni, hogy a gáz- és áramszolgáltató vállalatok privatizációjából származó óriási bevételt teljes mértékben a külföldi államadósság csökkentésére használtuk föl. Ez a mesteri húzás jelentősen hozzájárult a külföldi adósság csökkentéséhez és eloszlatott minden maradék félelmet a pénzügyi egyensúly esetleges felborulását illetően. A másik kulcsfontosságú lépés a nyugdíjreform volt, aminek a bevezetésére – sok évi alapos előkészítő munka után – a második demokratikus kormány hivatali idejének utolsó évében került sor. A reform lényege a többpilléres nyugdíjrendszer létrehozása volt kötelező és önkéntes magánnyugdíjjal. Az ugrópont a tőkefedezeti pillérek kialakítása volt. A magánnyugdíj csak a munkaerőpiacra újonnan belépők számára vált kötelezővé, de mások is csatlakozhattak ehhez a pillérhez. A reform népszerűsége jól megmutatkozik abban, hogy több mint kétmillió foglalkoztatott így döntött. A reform sikere ugyanakkor megnövelte a felosztó-kirovó nyugdíjrendszer átmeneti hiányát. Mint később látni fogjuk, ez jó ürügyet kínált a második Orbán-kormánynak ahhoz, hogy felszámolja a kötelező magánnyugdíj-pénztári rendszert 2011-ben. A múlt évszázad utolsó évtizedének második fele a magas ütemű, beruházásokkal fűtött, export vezérelt és pénzügyileg fenntartható növekedés aranykorának bizonyult. Nem tagadható, hogy ez nagyon kedvező feltételeket teremtett nemcsak a felzárkózás megkezdéséhez, hanem lehetővé tette, hogy Magyarország részt vegyen a NATO (1998) és az EU bővítésének (2004) első körében. A pozitív gazdasági és politikai erők jótékonyan egymást erősítették. A gyors talpra állás és a fenntartható fejlődés széleskörű várakozásai önbeteljesítő próféciának bizonyultak. Persze nem volt minden rózsaszínű. A gyors átalakulásnak voltak vesztesei, akik vágyakoztak a „régi szép idők” biztonsága után. Sokan nem tudtak jól alkalmazkodni az új versenyhelyzethez, mert nem volt piacképes tudásuk. A privatizáció néhány esetben hatalommal való visszaélést és korrupciót mutatott, ami a bennfentes érdekek érvényesülését, meg nem érdemelt gazdagodást, végül politikai botrányokat eredményezett. Ez termékeny talajt kínált az ellenzéknek és a populista-nacionalista propaganda számára. A csalódások eme hulláma segített a Fidesznek megnyerni az 1998-as választásokat. Habár az új kormány jobbközép pártok koalíciója volt (a Fidesz akkor még nem volt élesen antiliberális), a gyülekező populista erők piac- és demokrácia-ellenes színezete már világosan megmutatkozott. Az első Orbán-kormány (1998-2002) megállított minden szerkezeti reformot, sőt megpróbálta némelyiket visszafordítani (így például a nyugdíjreformot). Szerencsére ezek az erőfeszítések sikertelennek bizonyultak. Az egyetlen komoly fordulatra a gazdaságpolitikában került sor. Két évig nagyjából folytatódott az előző kormány takarékos és felelős költségvetési politikája. Az ezredforduló után kibontakozó világgazdasági megtorpanásra (dot-com válság) és az Egyesült Államok elleni terrortámadások nyomán eluralkodó pesszimizmusra éles gazdaságpolitikai fordulattal igyekezett válaszolni. A fiskális alkoholizmus és a gazdasági populizmus az ezredforduló pillanatában kezdődött. ROMLÁS (2001-2010)A negatív irányú gazdaságpolitikai fordulat egyetlen mondatban összegezhető: a megelőzően követett (i) export által vezérelt, (ii) beruházásokkal fűtött, (iii) pénzügyileg fenntartható növekedés helyett az új stratégia a (i) fogyasztás által hajtott, (ii) eladósodással fűtött, (iii) pénzügyileg fenntarthatatlan növekedés volt. A romlás évtizede ezzel a büszkén vállalt új irányzattal fémjelezhető. Az új kurzus jelképe a kétéves költségvetés bevezetése volt, ami 50%-os béremelést tartalmazott a köztisztviselők számára és elindított új költekező programokat, így például jelentős támogatást lakáshitelekhez. Ezzel egyidőben az MNB új elnöke feladta a monetáris stabilizáció utolsó elemét, a nemzeti valuta előre bejelentett mértékű csúszó leértékelését. A forint azonnal és nagymértékben felértékelődött, ami az importot jelentősen olcsóbbá tette. Szerencsére a megelőző hat évben komoly javulás történt a termelés hatékonyságában és az export termelékenységében, ami ezt az állam által okozott sokkot megemészthetővé tette a gazdaság számára. Populista és népszerű intézkedései ellenére a Fidesz elvesztette a következő választást 2002-ben. Fontos emlékezni arra, hogy miért. Ahelyett, hogy ígéretet tettek volna az összehangolt gazdaságpolitikához való visszatérésre, az ellenzéki szocialisták még több költekezést ajánlott a hangzatos „jóléti rendszerváltás” programja keretében. Részükről ez nem egyszerűen kampányfogás volt, hanem komolyan gondolták és elkezdték megvalósítani, mihelyt hatalomra jutottak.
Időközben azonban Magyarországot elöntötte egy mély politikai válság nem sokkal a 2006-os országgyűlési választások után. Ezen túlmenően három félénk reformlépés ellen az egyre vadabb és populistább ellenzék sikeres népszavazást kezdeményezett. A három téma a (i) háziorvosi vizitdíj, a (ii) kórházi ápolások napidíja és a (iii) tandíj voltak. (Ez utóbbit – mint láttuk – 1995-ben vezették be.) A 2008 márciusában tartott népszavazás mindhármat elutasította és a kormány még aznap éjjel visszavonta azokat. A magyar állam hajója kormányozhatatlanná vált és tehetetlenül sodródott a válság felé. A formálódó világgazdasági és pénzügyi válságban a 7%-os folyó fizetési mérleg hiány és az ennek megfelelő nagymértékű külföldi kölcsönfelvétel fenntarthatatlannak bizonyult. A kérdés nem az volt, hogy lesz-e csőd, hanem csak az, hogy mikor következik be. Ahogy már korábban említettem, a magyar kormány kénytelen volt nemzetközi segítségért folyamodni mindössze egy héttel a Lehman Brothers bankház bukása után. 20 milliárd eurót mozgósított az Európai Bizottság (EB), az IMF és a Világbank. Sok habozás után a miniszterelnök lemondott és helyére lépett a technokrata Bajnai Gordon a kormány hivatali idejének fennmaradó egy évére. Bajnai hozzáértőnek bizonyult és sikeresen stabilizálta a gazdaságot. Az állami foglalkoztatásban befagyasztották a béreket, eltörölték a 13. havi bért és nyugdíjat, a családi pótlék nem nőtt, a lakástámogatások pedig csökkentek. A nyugdíjkorhatár 65 évre emelkedett és a kormány fontolgatta egy piaci értékkel arányos ingatlanadó bevezetését. Sajnos a rövid életű technokrata kormánynak nem volt sem ideje, sem politikai támogatása reformokat bevezetni. A pénzügyi stabilizáció azonban nagy eredmény. Talán fölösleges megjegyezni, hogy a megszorító intézkedések nem voltak népszerűek és a bevezetésük szükségességét körülvevő értelmi ködöt tovább fokozta az ellenzék felelőtlen propagandája. Ennek következtében sok szavazó előre érezte, hogy a Fidesz visszajön a hatalomba a 2010-es választások után. Kevesen várták azonban a populista-nacionalista Fidesz kétharmados győzelmét és azt, hogy győzelme után azonnal megkezdi az alapvető jogállami intézmények és a liberális demokrácia lebontását. Elemezve a párt 2009-ben megjelent választási programját semmi jel nem mutatott arra, hogy a Fidesz egy új rezsimet kíván létrehozni, pláne nem valamit olyasmit, amit később büszkén „illiberális demokráciának” nevezett el. A program elfödte a valódi szándékot a szűken gazdasági természetű kérdések vonatkozásában is. Miközben joggal ostorozták a szocialista kormányt azért, mert mély válságba sodorta az országot, nem volt semmi a programban, ami a további pénzügyi stabilizációra utalt volna. Ehelyett részletesen leírta a tervezett népjóléti intézkedéseket. A program jelentős adócsökkentést és -egyszerűsítést ígért (így söralátét méretű adóbevallást) és kívánatosnak hirdette meg az euró bevezetését. Egy évtized múltán mindenki számára világos, amit józanul már akkor is sejteni lehetett, hogy a program tele volt rózsaszín és megvalósíthatatlan javaslatokkal és ígéretekkel, amelyeket ráadásul sohasem szándékoztak betartani. Így kezdődött a „nagy hazugság” Magyarországon. Mély gazdasági és pénzügyi válságban felelős politikai szereplők magatartása még jobban számít, mint sima vitorlázás idején. Kevesen nőttek föl a feladathoz. A Fidesz szélsőséges populistává lett, a szocialista párt pedig aktívan segítette a kétharmados győzelemhez. Ez nagyon fontos megjegyzés. A 2010-es választások idejére Magyarország politikai tájképe alapvetően megváltozott. Egy új szélsőjobboldali, fasiszta párt alakult meg 2003-ban , de nem sikerült bejutnia az országgyűlésbe a 2006-os választásokon. Viszont az év őszén erőteljesen részt vett a zavargásokban. Számukra a miniszterelnök titkos beszédének nyilvánosságra kerülése kiváló alkalom volt arra, hogy nevük ismertségét és pártjuk elismertségét megnöveljék. A 2010-es választások előtt a szocialisták úgy döntöttek, hogy elhatárolják magukat korábbi szövetségesüktől, az SZDSZ-től; ez utóbbi viszont választási szövetséget kötött az MDF-fel. Annak érdekében, hogy növelje szavazatainak és parlamenti helyeinek számát, a Szocialista Párt együttműködött a Jobbikkal és közösen akadályozták az SZDSZ-MDF pártszövetség jelöltjeinek regisztrációját. Az „árulás” oly mértékben sikeres volt, hogy az MDF-SZDSZ pártszövetségnek nem sikerült bejutnia a parlamentbe és hiányuk azt eredményezte, hogy a Fidesz kétharmados többséget szerzett. Mérlegelve a történelmi felelősséget, fontos emlékezni arra, hogy a szocialisták nem pusztán mély gazdasági és pénzügyi válságba hajtották az országot, hanem legutolsó kormányzati cselekedetükkel aktívan hozzájárultak a Fidesz elsöprő győzelméhez. A Fidesz kétharmada azután lehetővé tette a demokrácia lebontását Magyarországon (Bokros, 2019). Kétség nem fér hozzá, hogy ez képviseli a politikai rendszerváltás egyik legtragikusabb és leginkább visszataszító mozzanatát az elmúlt harminc év történelmében. A fordulat után megkezdődött a szétesés évtizede. SZÉTESÉS (2010-2020)Nem demokratikus rendszereket a hatalmi politika elsődlegessége jellemzi. Orbán Viktor második kormánya által bevezetett, majd a harmadik és a negyedik által tovább kiterjesztett illiberális önkényuralom pontosan ilyen rendszer. Egy szorosan összefűzött oligarchia politikai és személyes érdekei határozzák meg nemcsak a politikai intézmények, hanem a gazdaság, a társadalom, a jog, a kultúra és az erkölcs intézményeinek formáját, tartalmát és hatókörét is. Ebben az értelemben a posztkommunista rendszerváltás teljes visszafordításának vagyunk szemtanúi, ama modernizációs folyamat megfordításának, amelynek keretében a gazdaság és a társadalmi élet más fontos szférái visszanyerték autonómiájukat, viszonylagos függetlenségüket. Ha a szocializmusból a kapitalizmusba való átmenet joggal nevezhető fejlődésnek, akkor ez a fejlődés nyilvánvalóan visszafordult Magyarországon az elmúlt évtizedben. Hatalmi politika, nyers személyes érdekek és durva ideológia ismét felülkerekedtek a gazdaságon, a társadalmon, a kultúrán és az erkölcsön. A modernizáció szétesése, amit az átmenet intézményépítő folyamatainak erőszakos visszafordítása fémjelez, nyilvánvaló visszatérést jelent a premodern, antimodern világhoz. A jogállam felszámolásaMihelyt átvette a hatalmat, az Orbán-kormány elsöprő módon hozzákezdett a magyarországi jogrend átszabásához. Uralmának első évében sok került 356 törvény meghozatalára, vagy korábbiak átírására. Ezek közül a legfontosabb az új alkotmány előkészítése és elfogadása volt, ami a nyilvánosság és a parlamenti ellenzék teljes kizárásával történt. Az új alkotmányt, amelyet a Fidesz-nyelv német mintára „Alaptörvénynek” nevezett el, a parlament 2011. április 25-én, tehát alig több, mint egy évvel, 2011. április 25-én fogadott el. Az alaptörvény 2012. január elsején lépett életbe. Ez az írás azonban nem alkotmányos kérdésekről kíván szólni. Ezért elegendő csak két dolgot jelezni, ami a szétesés mértékét tükrözi. Az egyiket kifejezi az új alaptörvény nyelve, sőt címe: ahelyett, hogy a köztársaság alaptörvénye lenne, „Magyarország alaptörvénye” címet viseli. Az állam korábbi hivatalos nevének helyettesítése az ország nevével végigvonul az egész szövegen, mintha a kettő azonos lenne. De a torzítás nem véletlen, hanem világos célt szolgál: a rezsim mindig igyekszik azonosítani magát az egész országgal. Másodsorban az Alaptörvény, amelyet a kormány eredetileg „gránit szilárdságú” alkotásnak nevezett, és úgy vélte, hogy hosszú ideig nem módosul, már kilenc alkalommal változott az elmúlt évtizedben. Minden egyes alkalommal a módosítást egy hét, vagy annál rövid idő alatt megtárgyalta és elfogadta az országgyűlés. Ha egy kormány képes ilyen durván figyelmen kívül hagyni nemcsak a társadalmat, hanem a törvényhozást is, ez önmagában rengeteget elmond arról, hogy milyen mélyre süllyedt a parlamentáris demokrácia. A legfontosabb intézkedések, amelyek a jogállamra jellemző fékek és egyensúlyok rendszerének felszámolását eredményezték, a következők:
Ezek csak kiragadott példái annak, hogy az Orbán-kormány miként nyomult be a társadalmi életnek azokra a területeire, amelyek jogállamban önállóak, vagy függetlenek kellenek, hogy legyenek a végrehajtó hatalom minden kemény kezű beavatkozásától. Azonban ez a néhány példa is szemléletesen megmutatja, hogy a szabadságelvű népuralom (liberális demokrácia) és az intézményi fékekkel és ellensúlyokkal működő jogállam megszűnt létezni Magyarországon. Annak ellenére, hogy a NATO és az EU tagja, Magyarország többé nem működőképes parlamenti demokrácia. Az illiberális demokrácia fából vaskarika. A jogállami intézményeket, a fékek és ellensúlyok egész rendszerét felszámolták. A demokrácia homlokzata lehet, hogy fennmaradt, de az intézmények üres kagylóhéjak, amelyek nem teljesítik feladataikat és nem képesek alátámasztani a jogállamot. Valójában a jogot újfent alárendelték a személyes érdekek elsőbbségét megtestesítő hatalmi politika szeszélyes és napi követelményeinek. Ez döbbenetes hasonlóságot mutat a korábbi kommunista rendszerrel, ahol a törvényhozás és jogalkalmazás a hatalmi politika szolgálóleányává silányult (ancilla politicae). Magyarország politikai, gazdasági, sőt kulturális élete is egyre inkább egy hataloméhes és korrupt oligarchia markába került. Nem csoda tehát, hogy rendre elmarad a többi közép- és kelet-európai országtól versenyképesség és felzárkózás vonatkozásában. A gazdaság intézményi széteséseTekintettel a kedvezőtlen, sőt tovább romló jogi és politikai környezetre, nem meglepő, hogy a piac intézményi is jóvátehetetlen károkat szenvedtek. Autoritáriánus rezsimek dönthetnek úgy, hogy a jogállam bizonyos intézményeit megőrzik annak érdekében, hogy gazdaságuk azért fejlődjön és virágozzék. Ez azonban ritkán fordul elő és rövid ideig tart. Magyarországon a virágzó piaci gazdaság nem élte túl a kormány támadásait. A legfontosabb intézkedések, amelyek hozzájárultak a piaci intézmények felszámolásához, vagy súlyos eltorzításához, az alábbiakban foglalhatók össze:
Felmerül a kérdés, hogy egy ilyen intervencionista, monopolizáló, államosító, piac- és versenyellenes, kirívóan antiszociális posztkommunista rezsim képes-e jobb gazdasági teljesítményre, tehát biztosítani gyorsabb növekedést, szilárdabb pénzügyi egyensúlyt, magasabb életszínvonalat, nem beszélve nyugati szintű termelékenységről és hatékonyságról, mint egy olyan kormány, amelyik liberális gazdaságpolitikát és jól célzott szociális politikát folytat, miközben fenntartja a jogállamot. A felszínen úgy látszik, hogy Magyarország egészében pozitív évtizedet tudhat maga mögött 2010 és 2019 között. A növekedés viszonylag magas volt 2014 és 2019 között a világméretű fellendülés idején, noha világviszonylatban nem különösen magas és egyáltalán nem a másik három visegrádi országához képest. A 2008-as válság utáni stagnálást és lassú talpra állást követően (2012-ben a GDP másfél százalékkal csökkent) a növekedés a következőképpen alakult: 2014: 4,2%; 2015: 3,8%; 2016: 2,2%; 2017: 4,3%; 2018: 5,1%; 2019: 4,9%. A magas minőségű feldolgozóipari termékek kivitelének köszönhetően, amit zömmel hatékony külföldi tulajdonú vállalatok állítanak elő, a hazai külkereskedelmi mérleg mindig többletet mutatott. Ennek és az EU hatalmas támogatásainak köszönhetően (amik rendre kb. a GDP 3-5%-ra rúgtak) a folyó fizetési mérleg is többlettel zárt ebben az időszakban. A növekedés és a munkahelyteremtés állami támogatása magasabb foglalkoztatási rátát (ez a 2012-es 50% alatti értékről 2019-re 60% fölé nőtt) és alacsonyabb munkanélküliséget (ez a 2012-es 10% fölötti értékről 2019-re 4% alá csökkent). Az infláció viszont folyamatosan magas maradt elsősorban a ciklust erősítő, pro-ciklikus gazdaságpolitika miatt. (4% körül lebegett, majd az utóbbi időben ismét jelentősen felgyorsult). A költségvetési fegyelem nem a Fidesz márkajele. Az államháztartásnak az évtized folyamán mindig hiánya volt (rossz időkben 4%-nál nagyobb, de jó időkben is 2%-nál magasabb). Ez a folyománya a szükséges anti-ciklikus lazításnak visszaesés, a fölösleges pro-ciklikus ösztönzésnek fellendülés idején. Noha az államadósság több, mint 12% ponttal csökkent (80%-ot meghaladó mértékről 70% alá) az évtized második felében, ez elsősorban a magas növekedésnek és az alacsony kamatoknak köszönhető. Fontos, hogy az adott időszakban a hazai megtakarítások és a magánszektor beruházásai jóval alatta maradtak mind a lehetségesnek, mind a kívánatosnak, ami a termelékenység lassú növekedésében, vagy a javulás teljes elmaradásában tükröződik. Nem véletlen, hogy Magyarországnak ebben a növekedés számára különlegesen kedvező, kegyelmi időszakban sem sikerült fölzárkózni a nyugati gazdaságok átlagos termelékenységi, hatékonysági színvonalára, megközelíteni azt. ZÁRÓ MEGJEGYZÉSEKA fenti rövid összefoglaló megmutatta, hogy Magyarország gazdasága ugyan növekedett, de nem vezetett felzárkózáshoz. A történelmi cél elérhetetlennek tűnik. Ennek legfontosabb okai közé tartozik, hogy a nemrégiben újjászületett kapitalista piacgazdaság súlyos torzításoktól szenved (már említett államosítás, monopolizáció, protekcionizmus, versenykorlátozás, személyválogatás, az állam bekebelezése a zárt oligarchia által, stb.). A legfőbb baj, avagy a bajok eredete a jogállam szétesése, a joguralom, a liberális demokrácia szándékos és módszeres lebontása. Az úgynevezett illiberális demokrácia létrehozásával, amely nem más, mint kevéssé leplezett önkényuralom, ismét elveszettünk egy évtizedet. Az EU tagjaként Magyarország nem válhat zárt gazdasággá és társadalommá. Amíg tagjai vagyunk az EU-nak, addig a totalitárius diktatúra valószínűleg kizárható a jövőbeni fejlődési alternatívák közül; viszont a további szétesés nem. A szabad piac politikailag meghatározott és manipulált küzdőtérré korcsosult, ahol a siker és ennek mutatója, a nyereség nem a termelékenység, a hatékonyság és a versenyképesség függvénye, hanem azt a folyamatosan felmutatott politikai hűség, az uralkodó oligarchiához való kiszolgáltatott közelállás alapozza meg. Ilyen körülmények között még a szűken anyagi alapon felfogott felzárkózás is elérhetetlen marad. Hiába dörgölőzik az Orbán-rezsim hasonszőrű önkényuralmi, vagy diktatórikus rendszerekhez (Kína, Oroszország, Törökország, Azerbajdzsán) ezek az országok nem testesítenek meg és nem kínálnak vonzó civilizációs alternatívákat. Ahhoz, hogy a gazdasági fölzárkózás valósággá váljon, egy alkotmányosan korlátozott, áttekinthető, demokratikus, elszámoltatható, tisztakezű és egyszersmind jó minőségű állam szükséges, ami élvezi a nép bizalmát. A nacionalista-populista önkényuralmat fel kell számolni. A kapitalista piacgazdaságba és a liberális demokráciába való átmenetet tudatos intézményépítéssel újra kell kezdeni. KöszönetnyilvánításEz a rövid tanulmány jelentős hasznot húzott két kiváló hazai tudós, Bauer Tamás és Csillag István, a magyarországi gazdasági és politikai rendszerváltás valódi húsz évét meghatározó és azt becsületesen szolgáló vezetőinek nagylelkű és önzetlen észrevételeiből. Az angol nyelvű eredeti változat a Central European Business Review c. folyóiratban jelent meg 2021 júniusában Prágában. A magyar fordítás gazdagodott néhány kiegészítéssel, lábjegyzettel és hivatkozással. Hivatkozások
| ||
Előző cikk | Főoldal |